کتابسرای پدرام
سبد خرید
قبلی   بعدی

رمزینه یا بارکد چیست؟

با مطرح شدن بازارهای جهانی برای کتاب و عرضه آن در کنار سایر محصولات، همچنین قابلیت‌های استفاده از رمزینه باعث شد تا قراردادی بین سازمان جهانی شابک و سازمان بین‌المللی EAN منعقد شود و پیش‌شماره مختص دنیای کتاب اختصاص یابد تا امکان تبدیل شابک‌های کتاب به رمزینه امکان‌پذیر گردد. در حال حاضر اکثر ناشران بزرگ دنیا از رمزینه برای کتاب‌های خود استفاده می‌نمایند. در ادامه به کلیات رمزینه و فواید و کاربرد‌های آن اشاره می‌شود.

 
رمزینه‌ها اطلاعات را با ترکیب خطوط و فواصل در پهنای متفاوت ارایه می‌کنند (رمزینه‌ها با استفاده از رقم کنترل اشتباهات نورخوانی را کنترل می‌کنند و آن را تا حدود یک در چند میلیون کاهش می‌دهند) . این بدان معنی است که اطلاعات فقط به طور افقی در امتداد خطوط و فواصل ارایه می‌شود. ارتفاع دارای اطلاعات معنی داری در رمزینه‌ها نیست. ظرفیت ذخیره، تعداد اطلاعات که توسط یک رمزینه می‌تواند منتقل شود، حداکثر به چندین کارکتر ده تایی محدود می‌شود.

 
کسانی که این روزها به خرید می‌رود، به خواندن رمزینه اقلام خریداری شده خود در هنگام تحویل، نگاه می‌کند. اما تعداد بسیار کمی از نحوه کار آن اطلاع دارند، و به همین علت است که مشتریان به طور انفرادی یا گروهی تعجب می‌کنند و سئوالاتی را درباره رمزینه‌خوان‌ها مطرح می‌نمایند.

 
رمزینه بیشتر به منظور شناسایی خودکار به کار برده می‌شوند و در طیف وسیعی از کاربردها دیده می‌شود، از صندوق پول در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و عمومی گرفته تا مدیریت تولید در کارخانه‌ها، کنترل محصول و کنترل موجودی در امور پشتیبانی را شامل می‌شوند.

 
ارزیابی‌های گسترده نشان می‌دهد با استفاده از رمزینه، قیمت‌های درست‌تری نسبت به سیستم‌های سنتنی به حساب مشتریان گذاشته می‌شود و میزان اشتباه معمولا کمتر از یک درصد است.

 
در یک دوره چهار هفته‌ای، 19447 محصول برای درستی قیمت در 78 فروشگاه بزرگ منطقه ملبورن، از طریق 39 دستگاه رمزینه‌خوان بررسی گردید. ارزیابی ثابت کرد که استفاده از رمزینه و رایانه هنگام فروش نسبت به محاسبه دستی، دقیق‌تر است. موسسه فروشگاههای بزرگ نسبت به طرز تلقی مشتری، آمارگیری انجام داد و 82 درصد از پاسخ دهندگان از کاربرد رمزینه در فروشگاههای بزرگ «راضی» و یا «خیلی راضی» و فقط 8 درصد «ناراضی» بودند.

 
دلایل میزان بالای رضایت شامل سرعت در محاسبه قیمت و اطلاعات مبسوط روی رسید مشتری است. رسیدهای مشتری قیمت تمام شده و قیمت‌های پرداختی را در بر می‌گیرد. بر خلاف رسیدهای تحویلی به مشتری در فروشگاههایی که به طور دستی کار می‌کنند و تنها ارقام را فهرست می‌کنند.

 
با جهانی شدن بازار مصرف کالا تولید‌کنندگان با استفاده از نشانه رمزینه محصولات خود را شماره‌گذاری کرده و عرضه می‌نمایند. این مسئله به نظام‌مند شدن عوامل موجود در مسیر عرضه کالا و نیز هویت‌دار شدن محصولات در بازارهای جهانی کمک می‌کند، به گونه‌ای که با تکیه بر آن هم‌اکنون اغلب انبارها و فروشگاه‌ها، مجهز به دستگاه‌های کامپیوتری با بهره‌جویی از مکانیسم انتقال اطلاعات توسط دستگاه رمزینه خوان گشته و از تسهیلات فوق‌العاده آن بهره می‌گیرند.

 
در نظام شماره‌گذاری بین‌المللی (EAN)کالاهای مصرفی قابل عرضه در فروشگاهها با یک شماره مشخص شده که این شماره‌ها در سطح جهانی منحصراً معرف یک کالا هستند که صندوقهای فروشگاه با خواندن این شماره می‌توانند کلیه اطلاعات مربوط به کالا را شامل: قیمت، تاریخ تولید و ... را از بانک اطلاعاتی کامپیوتری دریافت کنند.

 

 
فواید استفاده از رمزینه برای تولید کنندگان، توزیع کنندگان، فروشندگان عمده و جزء:

 
استخراج سریع و دقیق اطلاعات
امکان تهیه اطلاعات دقیق و به موقع برای مدیریت
پاسخگویی بهتر به طرفهای تجاری و مشتریان
قابلیت خودکار کردن انبارداری
کنترل بیشتر بر روی توزیع و ذخیره سازی
اشتباهات کمتر در شناسایی کالاها
بهبود ارتباطات بین شرکت‌ها در مسیر عرضه کالا
یکسانی استاندارد برای استفاده تمام طرفهای تجاری و در نتیجه کاهش کشمکش‌ها
عرضه محصول در کنار سایر کالا‌ها

 
------------
بر گرفته از پایگاه اینترنتی
http://www.isbn.ir
قبلی   بعدی