کتابسرای پدرام
سبد خرید
قبلی   بعدی

فواید کتاب خواندن: ۲۵ فایده خواندن کتاب برای سلامت ذهنی و بدنی

کتاب مورد علاقه‌ی شما چیست؟ چه‌قدر از زمان‌تان را صرف خواندن کتاب می‌کنید؟ صادقانه بگویم، اکثر مردم فکر می‌کنند که مطالعه کردن فقط یک فعالیت خسته‌کننده است که باید از آن دوری کرد! در نتیجه کسانی که عاشق کتاب خواندن هستند را کرم کتاب یا آدم عجیب و غریب خطاب می‌کنند. حتی فکرش را هم نمی‌کنیم که مطالعه کردن،‌ روش خوبی است برای این‌که بتوانیم به یک فرد بهتر تبدیل شویم. مطالعه مزایای زیادی دارد، هم ذهنی و هم جسمی! کتاب خواندن کار جذابی است! در ادامه با بهترین فواید کتاب خواندن آشنا شویم.

 

۱. علم و دانش‌تان را افزایش می‌دهد

شما می‌توانید از هر ژانر کتابی که می‌خوانید چیزی یاد بگیرید، خواه کتاب داستانی باشد و خواه غیر داستانی. خواه علمی و خواه رمان! هیچ محدودیتی وجود ندارد هر کتابی پیش از آن‌که نوشته و منتشر شود کلی تحقیق روی آن انجام شده‌است و اطلاعاتی به شما خواهد داد که قبلا هرگز نمی‌دانستید. در واقع، اگر شما یک کتاب در مورد موتورهای خودرو بخوانید، دانش‌تان در مورد چگونگی تعمیر ماشینی که خراب شده افزایش خواهد یافت. اگر یک رمان درباره‌ی کره جنوبی بخوانید، قطعا در مورد فرهنگ آن‌ها چیزهایی را یاد خواهید گرفت. یک کتاب بخوانید و دانشی را که قبلا نداشتید به دست بیاورید. به هر حال اصلی ترین فواید کتاب خواندن همین است!

۲. قوه‌ی تخیل شما را درگیر می‌کند

این مورد، مزیتی بسیار مهم است که شما با خواندن کتاب دریافت خواهید کرد. بهبود قوه‌ی تخیل‌تان به شیوه‌ای بسیار راحت رخ خواهد داد. در حالی که شما در حال خواندن یک رمان هستید، قوه‌ی تخیل شما فراتر از صفحات آن کتاب پرواز خواهد کرد. نتیجه‌ی قوه‌ی تخیل بسیار وحشی است، اما به نوعی نیز بسیار خوب است. در واقع همین سیاه و سفید بودن صفحات کتاب به این دلیل است که قوه‌ی تخیل‌تان بهبود بیابد. بنابراین، ذهن شما به داستان همان رنگ‌هایی را که دوست دارید خواهد بخشید. علاوه بر این، هر چیز خوبی از یک قوه‌ی تخیل خارق‌العاده و توانمند حاصل می‌شود. مثلا هری پاتر فقط تخیل بود، اما در حال حاضر کتاب‌های آن یک میلیون دلار در ساعت فروش دارد!

 ۳: بهترین راه فرار است

اگر امروز روز بدی برای‌تان بوده‌است، اگر امروز امروز احساس خوبی ندارید، یا اگر دنیا به کام‌تان نبوده، خیلی ساده یک کتاب بردارید و بخوانید! کتاب بهترین راه فرار است. شما می‌توانید یک کتاب بخوانید و اجازه دهید که درون‌تان ذوب شود. مثلا می‌توانید یک داستان جذاب بخوانید که در آن شخصیت اصلی در سواحل نیوزیلند شنا می‌کند و شما نیز در آن‌جا شنا خواهید کرد! درون کتاب غرق شوید تا دنیای بهتری را که مناسب‌تان است، پیدا کنید.

۴. واژگان بیش‌تری خواهید آموخت

کتاب مجموعه‌ای از واژگان است که داستان را فصل به فصل می‌سازند. هر چه بیش‌تر بخوانید، واژگان بیش‌تری یاد می‌گیرید. همچنین، همیشه کلمات جدیدی یاد خواهید گرفت که اصلا از وجود آن‌ها اطلاعی نداشتید. در نهایت، اگر یک کتاب را به زبان غیر از زبان مادری خود بخوانید کم‌کم می‌توانید آن زبان را یاد بگیرید. شما همچنین با دستور زبان و ساختار پاراگرافی یا طرح یک صفحه آشنا خواهید شد. این از مهمترین فواید کتاب خواندن است.

۵. مهارت تجزیه و تحلیل شما را تقویت خواهد کرد

از فواید کتاب خواندن این است که  به طور خاص، در یک کتاب همه‌ی جزئیات روایت می‌شود. اگر زمان رخ دادن داستان اواخر تابستان باشد، در مورد ریختن برگ‌ها و عوض شدن رنگ آن‌ها برای‌تان صحبت خواهد کرد. علاوه بر این، زمانی که شما یک کتاب پر از رمز و راز را می‌خوانید، مغزتان سعی می‌کند که تضادهای درون آن را بشکند و آن را رمزگشایی کند. به این ترتیب، مهارت تحلیلی شما رشد خواهد کرد و شما با خواندن کتاب تبدیل به یک متفکر ماهر خواهید شد. به خصوص اگر یک ژانر خاص را مطالعه کنید، مثلا کتاب‌هایی که در مورد اقتصاد و سیاست هستند یا یک کتاب اجتماعی را انتخاب کنید.

۶. کمک‌تان می‌کند که تفکری خلاقانه داشته باشید

افراد خلاق برای این‌که بیش‌تر الهام بگیرند، مطالعه می‌کنند. مهم‌تر این‌که، داستان خواندن بسیار شبیه به این است که به خودتان فضایی آزاد بدهید برای رشد کردن در هر زمینه‌ای که برای‌تان اهمیت دارد. بدین معنا که با تماشا کردن فیلم شما همان چیزی را دریافت خواهید که دارید می‌بینید، اما چنین چیزی در مورد کتاب صدق نمی‌کند. خواندن شما را تشویق می‌کند که در هر صفحه‌ای که می‌خوانید خلاقانه فکر کنید و شما را مجبور می‌کند که فکرتان فراتر از آن‌چه قبلا فکر می‌کردید، برود. در واقع، خواندن فرایند خلاقانه‌ای برای رسیدن به همه چیز است.

فواید کتاب خواندن ۷: تمرکز و توجه را بهبود می‌دهد

در واقع، زمانی که مطالعه می‌کنید باید توجه و تمرکز خود را به طور کامل معطوف کتاب کنید. چشم‌ها و ذهن‌تان با هم همکاری می‌کنند تا کلمات داخل کتاب را بشناسید. کتاب خواندن یک فعالیت چند وظیفه‌ای نیست که بتوانید همراه با کار دیگری آن‌ را انجام بدهید. در نتیجه، بسیاری از کسانی که به خواندن علاقه دارند، یک مکان آرام، ساکت، خلوت و بی سر و صدا را برای داشتن تمرکز انتخاب می‌کنند. در واقع، کتاب خواندن تمرکز و توجه شما را در بسیاری از جنبه‌های زندگی بهبود می‌بخشد.

۸. مهارت نوشتن را بهبود می‌دهد

در واقع بسیاری از نویسندگان بزرگ امروز، یک کرم کتاب دیروز بودند، به این معنی که آن‌ها همیشه به شدت اهل مطالعه بوده‌اند. به همین دلیل، فردی که امروز اهل مطالعه است، ممکن است روزی به بهترین نویسنده‌ی جهان تبدیل شود. خواندن به شما یاد می‌دهد که ساختار یک پاراگراف خوب را بشناسید، چگونه مطلبی را بنویسید یا چیزی را توصیف کنید. علاوه بر این، سبک نوشتاری نویسندگان بر شیوه‌ی نوشتن فرد کتاب‌خوان نیز تاثیر خواهد گذاشت. درست همان‌طوری که نوازنده‌ها به همدیگر الهام می‌بخشند. در پایان، تنها روش برای یاد گرفتن نوشتن، خواندن کتاب است.

۹: ذهن را روشن می‌کند

خواندن سبب می‌شود که با انواعی از دیدگاه‌ها، نظرات، تحقیقات، ذهنیت‌ها، فرهنگ‌ها و بسیاری دیگر آشنا شوید. بنابراین، هنگامی که شما یک کتاب را می‌خوانید، این جنبه‌ها به طور خود به خود بر شما تأثیر می‌گذارند، خواه موافق آن‌ها باشید و خواه نباشید. قابل ذکر است که ذهنیت نویسنده قطعا بر روی ذهن شما تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل دیگر به یک مشکل مثل سابق فکر نمی‌کنید چرا که کتاب تا حدی زیادی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در همین زمینه، موراکامی، نویسنده‌ی ژاپنی می‌گوید: “اگر شما فقط کتاب‌هایی را بخوانید، که هر کس دیگری می‌خواند، فقط می‌توانید به همان چیزهایی فکر کنید که دیگران فکر می‌کنند”. بنابراین بیش‌تر و بیش‌تر بخوانید و کتاب‌های متفاوتی بخوانید تا ذهن‌تان بازتر شود.

فواید کتاب خواندن ۱۰: کالری می‌سوزاند

خب، چه کسی می‌دانست که خواندن کتاب سبب سوختن کالری می‌شود؟ اکثر مردم فکر می‌کنند خواندن یک فعالیت بی‌ارزش و ناکنش‌ورانه است که به حالت نشسته یا درازکش انجام می‌شود. واقعیت این است که خواندن در مقایسه با تماشا کردن تلویزیون کالری بیش‌تری می‌سوزاند. خوب باید بگوییم که خواندن تمرین خوبی برای ذهن است چرا که مغز به طور فعالانه مشغول فکر کردن است. علاوه بر این، کسی که یک کتاب را به طور کامل می‌خواند، خسته‌تر از کسی به نظر می‌رسد که از باشگاه برگشته است! چنین چیزی به این دلیل است که خواندن انرژی بیش‌تری را مصرف می‌کند، به همین ترتیب، مغز مدام در حال کار بر روی متن، تجزیه و تحلیل و تفسیر آن و تلاش برای درک آن است.

۱۱. حافظه را بهبود می‌دهد

هنگام خواندن کتاب، باید همه چیز را به ذهن‌تان بسپارید از جمله محل رخ دادن داستان، طرح داستان، شخصیت‌ها و موارد دیگر. به ویژه، اگر کتاب را به یک‌باره تمام نکنید. شما همچنین آن‌چه که نویسنده می‌گوید را نقل قول می‌کنید و به این فکر می‌کنید که در کدام صفحه عنوان شده‌است چرا که عاشق معنا و مفهوم آن هستید. به عنوان مثال، وقتی کتابی از زندگینامه‌ی استیو جابز می‌خوانید، در ذهن‌تان خواهید سپرد  که جابز کجا متولد شده‌ و چگونه اپل را به این‌جا رسانده‌است. به این ترتیب، توانایی به یاد آوردن چیزها در شما بهبود می‌یابد و در زندگی واقعی‌تان نیز تاثیر خواهد گذاشت.

۱۲. سفر در زمان را تجربه خواهید کرد

بسیاری از دانشمندان به دنبال فرمولی برای ساخت یک ماشین زمان هستند، اما هنوز آن را پیدا نکرده‌اند. در واقع سفر در زمان برای کسانی که اهل مطالعه هستند، مقدور است. کتاب‌های زیادی وجود دارند که از صد سال پیش منتشر شده‌اند و هنوز هم ماندگار هستند. مثلا هنگامی که کتاب گتسبی بزرگ نوشته‌ی اف. اسکات فیتزجرالد را بخوانید، به تابستان ۱۹۲۲ و زمان جنگ جهانی اول سفر خواهید کرد. این بدان معنا است که شما به احساس، زمان و مکانی سفر خواهید کرد که هرگز آن را نمی‌شناخته‌اید. حتی می‌توانید بدانید که در سال‌های آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. نویسنده‌ها کاری می‌کنند که شما بتوانید به رایگان در زمان سفر کنید.

فواید کتاب خواندن ۱۳: سرگرمی مناسبی است

افرادی که موسیقی را دوست دارند، به کنسرت می‌روند و افرادی که عاشق ورزش کردن هستند به باشگاه می‌روند. خواندن سرگرمی افراد کتاب‌خوان است. باور کنید یا نه، با خواندن می‌توان احساس خوبی پیدا کرد. به خصوص که این سرگرمی بودجه‌ی کمی نیاز دارد به این ترتیب که شما به راحتی می‌توانید به کتابخانه بروید، کتاب‌هایی را که دوست دارید انتخاب کنید، و تمام روز را همان جا به رایگان بمانید و مطالعه کنید. در واقع شما پول زیادی هزینه نخواهید کرد. آدم‌های زیادی در دنیا وجود دارند که فقط با حس کردن بوی کتاب حس خوبی دریافت می‌کنند. آیا شما هم جزو همین دسته هستید؟

۱۴. سبب می‌شود که در رسیدن به اهداف زندگی‌تان پرانگیزه باشید

هر چه اطلاعات شما در زمینه‌‌های مختلف بیش‌تر باشد، دوست دارید به چیزهای بیش‌تری دست پیدا کنید. هنگامی که یک کتاب را می‌خوانید، خود به خود میل خواهید داشت که همان داستان را تجربه کنید. دوباره به مثال کتاب بیوگرافی استیو جابز برمی‌گردیم! شما با خواندن این کتاب می‌توانید اهداف زندگی‌تان را بیش‌تر کنید تا بتوانید در آینده مانند استیو جابز موفق باشید. فصل کلمات کلیدی او برای موفقیت اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت. در واقع این کتاب شما را تشویق می‌کند که اهداف بزرگ‌تری در زندگی‌تان داشته باشید.

فواید کتاب خواندن ۱۵: غذایی برای مغز است

اگر بدن نیاز به ویتامین دارد، مغز هم نیاز به غذا دارد. در واقع، مغز به محرک نیاز دارد. کتاب بهترین غذا برای مغز است و خواندن در واقع عمل جویدن این غذا است. مغز در واقع موتور بدن است که باید با خواندن مطالب خوب، کسب اطلاعات و دانش به تحریک کردن آن ادامه بدهیم و ذهنیت‌مان را گسترده کنیم. خواندن مغز گرسنه را تغذیه می‌کند. از سوی دیگر، هنگامی که مغز ما سیر است، می‌توانیم در زندگی رشد و توسعه پیدا کنیم. در واقع، خواندن مغز را سالم نگه می‌دارد.

۱۶. سبب می‌شود که خردمندتر شوید

از فواید کتاب خواندن این است که خواندن یک کتاب به شما اطلاعات و دانش زیادی می‌دهد در مورد چیزهایی که قبلا هرگز اطلاعی از آن‌ها نداشتید. به همین ترتیب، هنگامی که شما چیزهای جدید را یاد می‌گیرید، متوجه می‌شوید که اصلا هیچ چیز نمی‌دانید! به عنوان مثال پس از خواندن کتاب بیوگرافی هیتلر، متوجه خواهید شد که هیتلر بیش از دو بار به مدرسه‌ی هنر رفت. اولین تصور شما احتمالا این است: “اوه، من چنین چیزی را قبلا نمی‌دانستم …” و بعد احساس حماقت خواهید کرد!‌ در واقع، خواندن و یاد گرفتن اطلاعات جدید، تنها راه برای افزایش خرد و هوش شما است!

۱۷. مفاهیم و مطالب زیادی را به شما یاد می‌دهد

کتاب آینه‌ی زندگی است زیرا داستانی که روایت می‌کند بازتابی از زندگی واقعی است. مشکلات و تراژدی، و همین‌طور حقایق در کتاب‌ها ثبت می‌شوند. خواندن یک کتاب سبب می‌شود مطالبی را از کسانی یاد بگیرید که هرگز ندیده‌اید. علاوه بر این، هر مطلبی در مورد زندگی خواه بزرگ و خواه کوچک، به شیوه‌ای تلویحی در کتاب گفته می‌شود. با این حال، زمانی که کتاب می‌خوانید و آن را کشف می‌کنید، زندگی جالب‌تر خواهد بود. و تازه کتاب جمع و جور و کوچک است بنابراین هر جا که بروید می‌توانید آن را با خودتان ببرید.

فواید کتاب خواندن ۱۸: درمانی برای استرس است

خواندن یک کتاب جذاب سبب می‌شود که استرس‌تان از بین برود. بنابراین، با خواندن کتاب قارد خواهید بود که هر چیزی را فراموش کنید چرا که فقط می‌توانید روی مطالب کتاب تمرکز کنید. در اغلب مواقع، اگر یک روز بد را سپری کرده باشید، می‌توانید کتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید تا روزتان رنگ و بوی بهتری بگیرد. علاوه بر این، اگر استرس دارید، با خواندن کتاب ممکن است بتوانید راه‌حلی برای مشکل‌تان پیدا کنید. در چنین مواقعی خواندن کتاب‌های داستانی می‌تواند به خوبی خلق و خوی‌تان را بهبود بدهد.

۱۹. کمک‌تان می‌کند که خودتان را کشف کنید

گاهی اوقات ما نمی‌دانیم چه کسی هستیم تا زمانی که در زمینه‌ی رشد و توسعه‌ی فردی به ثبات برسیم. در هر صورت، کتاب داستان‌ها، شخصیت‌ها، اطلاعات و چیزهای دیگری را در اختیار شما می‌گذارد. کتاب آینه‌ی زندگی است که باعث می‌شود نسبت به کیستی خود نگاهی عمیق‌تر داشته باشید. از طریق صفحات یک کتاب، ممکن است به اهداف‌تان برسید، دوستان‌تان را ملاقات کنید، عاشق قدیمی خود را ببینید، یا با خویشتن قدیمی‌تان دوباره دیداری داشته باشید. علاوه بر این، زمانی که خودتان را به صورت دقیق‌تری کشف می‌کنید، می‌توانید نسخه‌ی اصلی خودتان باشید.

فواید کتاب خواندن ۲۰: هرگز تنها نخواهید بود

چنان‌جه می‌دانید، دوستان می‌آیند و می‌روند. یا فریب‌تان می‌دهند و بعد تنهای‌تان می‌گذارند. انواع مختلفی از آدم‌ها وجود دارند که ممکن است به ما آسیب برسانند. در مقابل، کتاب می‌تواند برای‌تان وفادار باشد و عشقی پایان‌ناپذیر به شما بدهد. با خواندن کتاب شخصیت‌ها و نویسنده‌ی آن یا هر کسی که در آن است، وارد ذهن‌تان می‌شود. علاوه بر این، شما همواره تصور خواهید کرد که آن‌ها واقعی هستند. در واقع، کتاب کوچک و جمع و جور است و می‌توانید همیشه و همه جا آن را همراه داشته باشید. مهم‌تر از همه این‌که، با دیگر دوستداران کتاب، گروه‌های کتاب‌خوان، یا مثلا انجمن هری پاتر در شهرتان ملاقات خواهید کرد و به این ترتیب هرگز احساس تنهایی نخواهید داشت.

۲۱. جذاب‌تر خواهید بود

از فواید کتاب خواندن این است که کسانی که کتاب می‌خوانند جذاب‌تر هستند. دختران درس‌خوان هم همیشه جذاب‌تر به نظر می‌رسند. چرا که آن‌ها ذهنی‌ بازتر دارند، مغزشان تحلیلی، خردمند و جذاب است. در واقع، افرادی مانند آن‌ها نادر و منحصر به فرد هستند. آدم‌هایی که زیبایی درونی و بیرونی دارند. شما می‌توانید در مورد هر چیزی با آن‌ها صحبت کنید. علاوه بر این، هر بار که آن‌ها را در اتاق انتظار، محل توقف در زمان سفر یا در ترافیک ببینید یک کتاب قدیمی در دست دارند. آن‌ها عمیق‌تر و باهوش‌تر هستند. و این حقیقتا جذاب است!

فواید کتاب خواندن ۲۲: سرمایه‌گذاری بزرگی است

شما در مدت چند سال می‌توانید تعداد زیادی کتاب را جمع‌آوری کنید و سپس یک کتابخانه‌ی عمومی باز کنید. همچنین برخی از کتاب‌های قدیمی کمیاب و گران‌قمیت هستند. این کار یک سرمایه‌گذاری مناسب است که کم‌تر به فکر کسی می‌رسد. حتی زمانی که سن‌تان بالا می‌رود، می‌توانید کتاب‌ها را به بچه‌ها و نوه‌های‌تان بدهید با در هنگام خواب برای آن‌ها داستانی را که عاشق‌اش هستید، تعریف کنید. در نهایت شما سرمایه‌گذاری مالی نمی‌کنید، بلکه در زمینه‌ی علم و دانش است که سرمایه‌گذاری می‌کنید. چه گنجینه‌ی ارزشمندی!

۲۳. موفقیت‌های بزرگی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد

مطابق با یک مطالعه، بیش از ۷۵ درصد میلیونرهای خودساخته دست کم دو کتاب در ماه می‌خوانند. کتاب یک راهنما و الهام برای رشد و توسعه است. دانش و اطلاعاتی که از طریق کتاب خواندن به دست می‌آوریم، سبب می‌شود که تبدیل به آدم بهتری شویم. اختصاص دست کم ۳۰ دقیقه در روز برای خواندن کتاب سبب توسعه‌ی فردی شما می‌شود. اگر روی آن‌چه مطالعه می‌کنیم، تمرکز داشته باشیم به موفقیت‌های بزرگی دست خواهیم یافت.

فواید کتاب خواندن ۲۴: کمک‌تان می‌کند که بهتر بخوابید

خواندن محیط بهتری را برای خوابیدن مهیا می‌کند. به طور عمده، برای افرادی که دچار بی‌خوابی هستند، کتاب درمان خوبی است چرا که انرژی صرف خواندن کتاب می‌کنید و خسته خواهید شد. وقتی خسته شدید می‌توانید در حین فکر کردن به فصل آخری که خوانده‌اید، به خوبی بخوابید. روزهایی را به یاد بیاورید که مادرهای‌مان داستان سیندرلا را قبل از زمان خواب برای ما تعریف می‌کرد تا زمانی که به خوابی عمیق فرو برویم. خواندن کتاب به هر روی تاثیر مثبتی روی روند خواب ما دارد.

۲۵. عاشقی حقیقی از آدم‌ها می‌سازد

از فواید کتاب خواندن این است که به لحاظ علمی، یک فرد کتاب‌خوان بهترین کسی است که می‌توانید با او وارد یک رابطه‌ی احساسی شوید. فرد کتاب‌خوان چندین و چند فصل را خوانده تا کتاب را به پایان برساند. به همین دلیل او شرایط، احساسات، درگیری‌ها، رنج‌ها، پیروزی‌ها و غم و اندوه زیادی را تجربه می‌کند، انگار که این زندگی واقعی او است. به این ترتیب، او می‌تواند یاد بگیرد که خردمند باشد، خوبی‌ها را ستایش کند و مشکلات را از سر راه بردارد. این بهترین چزی است که دوست دارید در فرد مقابل‌تان ببینید.

در عین حال، خواندن یک راهنمای درست و حسابی برای آدم‌ها است که فواید زیادی هم برای ذهن و هم برای جسم دارد. با خواندن کتاب می‌توانیم توانایی‌مان را در بسیاری از جنبه‌های زندگی بهبود ببخشیم. ضمن این‌که خواندن کتاب در هر مکانی میسر است!

افراد کتاب‌خوان را می‌توان به ۸ دسته تقسیم‌بندی کرد

اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم، آدم‌ها در ژانرهای مورد علاقه‌ی خودشان کتاب می‌خوانند. بعضی از آن‌ها داستان‌های عاشقانه دوست دارند، و برخی دیگر از خواندن کتاب‌های غیرداستانی لذت می‌برند. علاوه بر این، معمولا آدم‌ها مکان مورد علاقه خود را برای مطالعه کردن دارند. به هر روی ۹ گونه فرد کتاب‌خوان وجود دارد که می‌توانید در دور و اطراف خود ببینید!

۱. کتاب‌خوان‌های اهل تنوع!

کتاب‌خوان‌های اهل تنوع آن‌هایی هستند که نمی‌توانند در یک محدوده‌ی زمانی فقط یک کتاب را مطالعه کنند. آن‌ها می‌توانند فهرست‌های متعددی را آماده کنند و به کتابفروشی بروند و کتاب‌‌ها را خریداری کنند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند بیش از یک کتاب را به صورت هم‌زمان بخوانند بدون این‌که داستان هر کتاب با دیگری در ذهن آن‌ها دچار تداخل شود. شود اگر از آن‌ها بپرسید، می‌توانند با چشمانی درخشان برای‌تان تعریف کنند که چه‌طور این کتاب‌ها به طور همزمان در ذهن آن‌ها جای دارند.

۲. تک‌خوان‌ها!

تک‌خوان‌ها درست نقطه‌ی مقابل کتاب‌خوان‌های اهل تنوع هستند. آن‌ها به مدت سال‌ها فقط یک کتاب را می‌خوانند و هرگز خواندن آن را متوقف نمی‌کند تا زمانی که کتاب پاره پاره و کهنه شود. آن‌ها حتی دوست دارند مدام خواندن کتاب را از سر بگیرند، مدام درباره‌اش فکر کنند، جزئیات آن را به یاد بیاورند و در این روند هرگز خسته نمی‌شود.

۳. کتاب‌خوان‌های برونگرا

این نوع کتاب‌خوان‌ها دوست دارند کتابهایی را خریداری کنند که جلد زیبا و جذابی دارند. و با وجود این‌که کلی کتاب در قفس‌های کتابخانه‌شان دارند، هنوز هم به جمع‌آوری کتاب‌های جدید ادامه می‌دهند. هرچند برای آن‌ها بسیار دشوار است که زمان را مدیریت کنند و تصمیم بگیرند که کدام کتاب را اول بخوانند! آیا شما هم جزو این دسته هستید؟

۴. کتاب‌خوان‌های درونگرا

کتاب‌خوان‌های درونگرا در یک محدوده‌ی زمانی فقط یک کتاب را به پایان می‌رسانند. سپس، طرح داستان را تجزیه و تحلیل می‌کنند، شخصیت‌ها را شناسایی می‌کنند، با هیجان بسیار زیادی کتاب را می‌خوانند تا زمان به نیمه شب برسد.

۵. کتاب‌خوان‌ها نوع‌دوست

این کتاب‌خوان‌ها کسانی هستند که دوست دارند کتاب‌های خوب را به همکلاسی، خانواده یا غریبه‌ها توصیه کنند. نحوه‌ی تبلیغ کتابی که خوانده‌اند تا حدی آزاردهنده و بحث‌برانگیز است زیرا گاهی اوقات این نوع کتاب‌خوان کتابی را که توصیه می‌کند، اصلا نخوانده‌است.

۶. کتاب‌خوان‌های روان‌رنجور

این کتاب‌خوان‌ها کسانی هستند که به راحتی آشفته و خسته می‌شوند، و در نهایت کتاب را کنار می‌گذارند و کتاب دیگری را شروع می‌کنند. آن‌ها یک کتاب را تمام نکرده سراغ کتاب دیگری می‌روند. شاید دلیل چنین رفتاری این باشد که کتاب‌خوان نوع‌دوست کتاب جدیدی را توصیه می‌کند و کتاب‌خوان روان‌رنجور نمی‌تواند از فکر آن بیرون بیاید. در نتیجه، این نوع کتاب‌خوان هرگز نمی‌تواند یک کتاب را به طور کامل بخواند.

۷. کتاب‌خوان تباهگر

این نوع کتاب‌خوان آزاردهنده‌ترین نوع کتاب‌خوان است. درست مانند زمانی که به سینما می‌روید و تمام مدت پخش فیلم دختر ردیف جلویی درباره‌ی پایان فیلم صحبت می‌کند آن‌ هم زمانی که فیلم هنوز شروع نشده‌است! دقیقا کتاب‌خوان‌های تباهگر هم همین‌طور هستند. آن‌ها همیشه بخش‌هایی از کتاب را جا می‌اندزند تا به پایان کتاب برسند. انگار که تمام خط داستان را از قبل می‌دانند!

۸. کتاب‌خوان‌هایی که اهل کتاب‌های داستانی نیستند

این‌ها کسانی هستند که فقط آثار غیر داستانی را می‌خوانند مانند بیوگرافی، مقاله، کتاب تاریخی یا کتاب‌های دانشگاهی. برخی از کتاب‌های مورد علاقه‌ی کتاب‌خوان‌هایی که اهل خواندن کتاب‌های داستانی نیستند عبارتند از: می‌دانم که چرا پرنده‌ی داخل قفس می‌خواند (بیوگرافی مایا آنجلو)،‌ خاطرات یک دختر جوان (بیوگرافی آنه فرانک) و بیوگرافی استیو جابز.

۹. کتاب‌خوان کتاب‌های دنباله‌دار

این دسته از کتاب‌خوان‌ها چنان‌چه از نام‌شان پیدا است، کسانی هستند که فقط کتاب‌هایی را مطالعه می‌کنند که دنباله دارند. به همین ترتیب، انیمیشن، کتاب‌های مصور یا سبک علمی‌تخیلی نیز مورد علاقه‌ی آن‌ها است. به عنوان مثال، بازی تاج و تخت، دونده‌ی مارپیچ، پرسی جکسون، هری پاتر و غیره. در نهایت، شما باید با این نوع خواننده وارد رابطه‌ی عاطفی شوید!

به این ترتیب با ۹ دسته کتاب‌خوان آشنا شدید. شما متعلق به کدام دسته هستید؟

نکاتی برای مطالعه‌ی بهره‌ورانه

– یک فهرست از کتاب‌های خوب آماده کنید
– دست کم ۳۰ دقیقه در روز را صرف مطالعه کنید
– از مطالعه کردن لذت ببرید و اجازه بدهید سلامت شما را بهبود بدهد

در نهایت، فراموش نکنید که کتاب خواندن مزایای زیادی دارد، مزایایی که ما را تشویف می‌کنند بیش‌تر و بیش‌تر بخوانیم!


ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: drhealthbenefits

 

قبلی   بعدی